Recenze filmu Zúčtování: Armagedon (Countdown: Jerusalem)

24. května 2011 v 22:01 | Daniel Klee |  Recenze filmů a divadelních představení

Co o ději a obsahu snímku říká oficiální text distributora? Následující, "Katastrofický thriller ukazuje Zemi na pokraji zkázy. Apokalypsa se naplňuje. Zeměkoule čelí jedné katastrofě za druhou, burzy jsou na pokraji zhroucení. Vypadá to, že svět lidí nevyhnutelně směřuje ke svému zániku. Politici z celého světa se snaží čelit krizi sjednocením všech národů. Počáteční úspěch však brzy střídá globální konflikt, který ještě více urychluje pád lidstva. Na pozadí těchto katastrofických událostí se odehrává příběh novinářky, jejíž dcera byla za záhadných okolností unesena. Statečnou ženu přivedou stopy až do Izraele. Podaří se jí v zemi, která se ocitla na pokraji zkázy, nalézt to nejmilovanější, co má?" Tolik o snímku oficiální text distributora.

Uvedený snímek je, dle mého názoru, pojatý spíše psychologicky, než katastroficky. Je v něm patrný záměr o příměr a podobenství. Začíná v rovině dokumentární, kde navazuje na reálie ze současné společenské, geopolitické, ekonomické a ekologické situace ve světě. Oním "současné" jsou míněny reálie z doby vzniku snímku, které jsou následně rozvinuty do podoby fikce či jakési prognózy možné budoucnosti. Do určité míry je zde znát ovlivnění tvůrců diskutabilními konspiračními teoriemi jako je například NWO (New World Order), které jsou zde zmíněny jako "Nový světový pořádek". S trochou nadsázky se dá říci, že budeme-li číst mezi řádky, co se zřejmě snažil tvůrce filmu říci svým divákům, můžeme zde zmíněnou supervelmoc EU zaměnit za Severoamerickou unii nebo Severoamerickou měnovou unii (the North American union, NAU někde též Union of North America, UNA). Když se na uvedený snímek podíváme takto změněným úhlem pohledu, začne se nám jevit, jinak poněkud nesmyslný děj, v jiném světle.

Otázkou je, proč tvůrci filmu nehovoří přímo, ale v podobě příměrů. Oni "podivní" stoupenci jakési sekty, kteří hrají ve snímku klíčovou roli, nejsou zase až tak velkou fikcí. Zadáme-li do vyhledávače hesla jako NWO, 2012 atp., nalezneme poměrně hodně uskupení, na která se použitý příměr může vztahovat. Vzhledem k absenci, jinak zcela běžných, "Hollywoodských" triků a efektů, které jsou pro snímky s touto tématikou konce světa tak typické, je zde otázka, zda nebylo záměrem tvůrců filmu, aby takto vyniklo právě jeho obsahové "poselství" a příměr. Poněkud kostrbatá je snaha včlenit do obsahu filmu text evangelia (boláky a vředy, číslo Bestie atp.). Závěr snímku je zde zase otevřený a nedokončený, a můžeme si jej vyložit různě. Například tím, že hlavní hrdinka, po zásahu skalního dómu a svatostánku, zemře aby se následně setkala se svou "nanebevzatou" dcerou. Uvedený snímek lépe pochopíme, vezmeme-li v úvahu, že je poměrně hodně ovlivněn křesťanským pojetím apokalypsy. Při, alespoň okrajových znalostech biblických textů, se bude případný divák ve filmu o něco lépe orientovat. Závěrem lze konstatovat, že se jedná o zajímavou myšlenku o konci světa, zpracovanou ne zrovna zdařile. Snímek se tím pádem jeví chaoticky a mnohdy nesmyslně.
Daniel Klee

Aktuální články

______________________________________________________________________________